Jesteś ofiarą cyberprzestępstwa? Sprawdź, co możesz zrobić

Drodzy Klienci,
Coraz szybszy rozwój technologii i perspektywy, jakie otwiera przed nami Internet, to nie tylko możliwość korzystania z nowoczesnych rozwiązań bankowych. To niestety także okazja dla oszustów, którzy starają się wykorzystać moment naszej nieuwagi, aby przejąć środki zgromadzone na koncie. Przygotowaliśmy krótki poradnik, który zawiera szereg wskazówek, jak zachować się, kiedy padliśmy już ofiarą cyberprzestępstwa. Dowiesz się z niego również, co zrobić, aby odzyskać utracone środki. Jeśli masz podejrzenie, że padłeś ofiarą przestępstwa w postaci:

    • Nieautoryzowanego przelewu z rachunku bankowego
      Na rachunku brakuje środków, a w historii widnieje przelew, którego nie zleciłeś.
    • Nieautoryzowanej transakcji z karty płatniczej
      W historii transakcji na karcie płatniczej widnieje transakcja, której nie wykonałeś. Nie rozpoznajesz również sprzedawcy usługi lub produktu.
    • Oszustwa za pomocą fałszywego kodu BLIK
      Osoba podająca się za członka rodziny lub znajomego` powiadomiła Cię za pośrednictwem mediów społecznościowych o nagłej, trudnej sytuacji (np.: musi zapłacić dostawcy, a zapomniała pieniędzy, złapała ją policja za przekroczenie prędkości, musi zapłacić za zakupy, a karta jest uszkodzona). Oczekuje wsparcia finansowego i prosi udostępnienie kodu BLIK. Po wszystkim, kontaktujesz się z członkiem rodziny lub znajomym, a on informuje, że wcale nie kontaktował się z Tobą w tej sprawie.
    • Nieotrzymania towaru/usługi za fakturę, którą opłaciłeś
      Opłaciłeś fakturę, którą otrzymałeś elektroniczne, a towar lub usługa nie zostały dostarczone do Ciebie w ustalonym miejscu i czasie. Sprzedawca nie odpowiada na wiadomości e-mail i telefony.
    • Oszustwa na aukcji internetowej
      Dokonałeś zakupu na portalu handlowym lub sklepie internetowym i nie otrzymałeś towaru, a ze sprzedawcą nie ma kontaktu.
    • Założenia rachunku bankowego/wyłudzenia kredytu w oparciu o Twoje dane
      Dowiedziałeś się, że masz rachunek, a nie podpisywałeś umowy z bankiem lub posiadasz zobowiązanie w postaci kredytu albo pożyczki, których również nie zaciągałeś.
    • Oszustwa metodą „na policjanta” lub „na wnuczka”
      Osoba podająca się za policjanta lub za członka rodziny poprosiła Cię o pomoc finansową i dyskrecję. Przedstawiła jednocześnie wiarygodną historię, dlaczego potrzebuje tych pieniędzy. Po udzieleniu pożyczki kontakt z nią się urywa.

    Wykonaj następujące czynności:

    1. Zgłoś incydent do banku, z którego została zlecona transakcja/karta została wystawiona.
      Bank podejmie wszystkie niezbędne czynności przewidziane w prawie bankowym, aby odzyskać lub zablokować środki z transakcji dokonanej przez oszusta. Przygotuj informacje o zdarzeniu:
      1. Typ oszustwa i jego cechy charakterystyczne;
      2. Datę zdarzenia/transakcji;
      3. Kwotę, na którą Cię oszukano;
      4. Dane transakcji – numery rachunków nadawcy i odbiorcy, dane sprzedawcy;
      5. Dane osób uczestniczących w zdarzeniu.
      Jeżeli incydent miał miejsce w Internecie, pracownik banku może poprosić i przygotowanie:
      • kopii podejrzanych wiadomości e-mail zawierających np. załącznik PDF z rzekomą fakturą za towar lub usługę, bądź inne wiadomości z załącznikami od nieznanych osób, które mogły zostać przez Ciebie otwarte.
      • informacji, czy korzystasz z bankowości za pomocą telefonu (za pośrednictwem strony www lub aplikacji mobilnej).
      • informacji, czy przed zdarzeniem na Twoim telefonie zostały zainstalowane jakieś podejrzane aplikacje. Jeśli TAK, wskaż ich nazwy oraz źródła, z jakich pochodziły. Jeżeli nie był to oficjalny sklep z aplikacjami Google Play lub App Store, nie zapomnij o podaniu adresów stron, z których zostały pobrane.
      • informacji, czy przy logowaniu lub po zalogowaniu do bankowości była konieczność wprowadzenia kodu z SMS? Jeżeli TAK, prześlij do banku zrzut ekranu z SMS-em lub jego zdjęcia.
      • nazw i adresów sklepów internetowych, w których ostatnio realizowane były przez Ciebie transakcje.
      Kontaktując się z Bankiem, złóż reklamację na nieautoryzowaną transakcję oraz zleć zgłoszenie OGNIVO, w celu odzyskania środków z transakcji dokonanej przez oszusta. Dla transakcji dokonywanych za pomocą karty płatniczej, możesz skorzystać z procedury chargeback.

    2. Zgłoś sprawę do najbliższej jednostki Policji.
      Policja podejmie dochodzenie w sprawie popełnionego przestępstwa i wyjaśni wszystkie okoliczności sprawy.

      Do złożenia zawiadomienia przygotuj:
      1. Typ oszustwa i jego cechy charakterystyczne;
      2. Datę zdarzenia/transakcji;
      3. Kwotę, na którą Cię oszukano;
      4. Dane transakcji – numery rachunków nadawcy i odbiorcy, dane sprzedawcy;
      5. Dane osób uczestniczących w zdarzeniu;
      6. Informacje uzyskane w Banku np. numer OGNIVO.
      Policja zgłosi się do banku z prośbą o i szczegółową informację dotyczącą zdarzenia. W celu wyjaśnienia okoliczności incydentu, złóż na Policji pisemne oświadczenie o zwolnieniu banku z tajemnicy bankowej dotyczącej Twoich produktów. To konieczne, abyśmy mogli pomóc w wyjaśnieniu sprawy.

    3. Oddaj sprzęt do specjalistów, aby zweryfikować obecność złośliwego oprogramowania na urządzeniu.
      Jeżeli masz podejrzenie, że oszustwo było związane z potencjalną infekcją komputera lub telefonu, bezwzględnie zrezygnuj z ich korzystania. Pod żadnym pozorem nie loguj się za ich pośrednictwem do platform i aplikacji wrażliwych, takich jak aplikacje bankowe.
      W przypadku stwierdzenia infekcji oddaj sprzęt do serwisu IT, który wyczyści komputer lub telefon ze złośliwego oprogramowania i usunie wirusy, robaki, konie trojańskie, backdoory, spyware, exploity, rookity, keyloggery. Pamiętaj, aby po wyczyszczeniu komputera, korzystać z urządzeń zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.

    4. Zainstaluj oprogramowanie Trusteer dostępne w Idea Bank.
      Jeżeli logujesz się do bankowości internetowej na komputerze, pamiętaj, by w pełni zadbać o jego bezpieczeństwo. Cyberprzestępcy tworzą coraz bardziej zaawansowane metody ataków na klientów banków oraz ich zasoby. Nie daj się złowić – zainstaluj Trusteer Rapport i korzystaj z bankowości online spokojnie i bez obaw. IBM Trusteer Rapport został zoptymalizowany, aby zatrzymać złośliwe oprogramowanie nakierowane na użytkowników bankowości i zapobiegać oszustwom finansowym. Potraktuj go jako dodatkową ochronę uzupełniającą działanie podstawowego programu antywirusowego.

      Więcej informacji na temat tego rozwiązania znajdziesz na stronie https://www.ideabank.pl/ibm-trusteer-rapport